Onsdagsklub

Onsdagsklubben er en slags førskolegruppe, hvor vi samler de ældste børn, (De kommende skolestarter, der skal begynde i skole til august) fra hele børnehaven og laver aktiviteter, der er alderssvarende og skoleforberedende. Vi har især fokus på selvhjulpenhed (også i forhold til toiletbesøg), modtagelse af kollektive beskeder, koncentration i længere perioder til en bunden opgave, alderssvarende kravsætning, kunne vente på tur, give plads til alle i fællesskabet, styrkelse af de sociale kompetencer, herunder samarbejde, mestre behovsudsættelse, det at være en del af et større fællesskab og gå på tur i en større flok og meget andet.

Vi mødes hver onsdag indtil 1.december, hvor vi holder julepause og igen hver onsdag fra januar til starten af april. Der vil ikke blive afholdt onsdagsklub i henholdsvis efterårsferien (uge 42) og vinterferien (Uge 7). Vi slutter onsdagsklubben af med en afslutningstur, hvor vi er afsted alle sammen hele dagen og slutter af med at spise aftensmad i børnehaven. I forældre kommer efterfølgende og henter jeres børn og vi inviterer på en kop kaffe og en småkage. Her har I også mulighed for at hilse på hinanden og få en sludder. I får nærmere information når tiden nærmer sig. I vil løbende blive informeret af de ansvarlige pædagoger om hvilke planer der er lagt for årets onsdagsklub.

I forbindelse med opstart i onsdagsklubben, tilbydes i alle en førskolesamtale, også kaldet 5 års samtaler, hvor vi sammen vil snakke om, hvor skoleparate jeres børn er og om hvor vi sammen skal hjælpe jeres barn på vej, til at blive skoleparate. Disse samtaler ligger i slut oktober og start november. Husk der er længe til jeres børn skal begynde i skole, så vi har god tid til at arbejde med de ting, der evt. skulle være at arbejde med.

Det er 1 pædagog fra jeres barns stue, der afholder samtalen med jer. Der er ca. afsat 15-20 minutter pr barn. I vil få information om dette når tiden nærmer sig. Vi vil invitere over Aula.

Der er skoleopskrivning i november måned. Dette er noget I selv gør. Vi vil opfordre jer til at skrive jeres barn op lige meget om I/vi er i tvivl om jeres barn skal starte i skole eller ej. Dette skyldes, at det er nemmere at melde barnet fra skoleopstart, end først at skulle melde barnet til skoleopstart efter tilmeldingsfristen er overskredet.  Den endelige stillingtagen, til om jeres barn er skoleparat ligger i marts måned. Det er jeres beslutning, men vi giver vores besyv med omkring hvad vi vurdere vil være bedst for jeres barn.

Vi håber på at vi hvert år har mulighed for at inviterer en skoleleder og en KKFO leder over til os i forbindelse med vores forældremøde i oktober, så de kan fortælle jer om det at gå i skole og på KKFO.