Principper for at tage på tur

I Sundby børnehave har vi 1 minibusser til rådighed og et par ladcykler.
I minibussen kan der være 7 børn og to voksne.
I som forældre giver samtykke inde i AULA om jeres barn må køre med på tur i minibussen.

Vi har med forældrerådets godkendelse fastlagt nogle principper for hvordan og med hvilke formål vi tager på ture i Sundby børnehave.

I kan som forældre, bidrage og være behjælpelige, så vores bestræbelser på at komme på tur får de bedste forudsætninger?

Hermed listen med punkter der henvender sig til jer forældre, så I kan hjælpe os godt på vej, på turen:

I kan:

• Øve med jeres børn i at holde i hånd, være opmærksomme og gå uden at skulle bæres
  • Sørge for at børnenes garderober er opdateret med passende tøj til årstiden
  • Aflevere inden kl 9 – eller give besked hvis I kommer senere
  • Øve at tage tøj af og på
  • Tale med jeres børn om vigtigheden af at høre efter hvad de voksne siger, husk på, at vi går med mange børn ude i trafikken.
  • Støtte op om os derhjemme, vi bruger lang tid på diskussioner om f.eks. hvad man skal have på af overtøj, hvem man skal gå sammen med og hvem der skal gå forrest.
  • Stole på os og vores vurdering af hvornår der er tur for netop dit barn.

Vi tager på tur og planlægger turen med en pædagogisk vinkel på og med blik for den børnegruppe vi har.
Så turen er ikke nødvendigvis for alle børn hver gang og turen kan have forskellige formål. Det kan være at træne selvhjulpenhed, være opmærksom på andre i trafikken eller, at styrke venskaber ved at holde sin gode ven i hånden eller være stor og holde en der er yngre i hånden. Der kan være særlige temaer som krop og bevægelse, natur og naturfænomener, bondegården, traditioner, onsdagsklub osv.

I Sundby børnehave dyrker vi fællesskabet, og det at være en del af en gruppe med mange forskellige behov. I Sundby børnehave øver vi os på at vente på tur, gå på kompromis, mærke glæden ved at glæde andre, gå med på andres ideer og være en god kammerat.

Forskningsmæssigt så ved vi, at det at komme væk fra børnehaven og dens legeplads er med til at give børnene nogle nye og andre oplevelser, som de er fælles om og kan lege videre når de er tilbage i børnehaven. Det er med til at styrke både sprog og fantasi. Så selvfølgelig skal børnene på tur, og vi gør vores bedste for at det bliver en del af de mange pædagogiske tilbud der eksisterer her i Sundby børnehave, vel vidende at vi hver dag skal taget højde for de forudsætninger og muligheder vi har til rådighed.