Traditioner

Fastelavn:

Fredagen inden fastelavnsmandagen, slår vi katten af tønden og spiser fastelavnsboller. Børnene må meget gerne være klædt ud.
Påskefest:
Vi spiser påskefrokost en dag inden påske og børnene får deres påskepynt med hjem.
BogugeI en eller to uger om året, læser vi hver dag med børnene, over forskellige temaer, hvor de er delt op i alder eller interesser.
Sommerfest:
Vi afholder sommerfest en gang om året.
Bondegårdstur:

I forbindelse med vores bondegårdstema tager vi på en årlig bondegårdstur

Fødselsdag:
Vi holder børnehavens fødselsdag den 1. oktober.

Juleteater og julefilm:

Vi arrangerer en juleteatertur, som regel til Ishøj Teater, for de ældste og en julefilms/juleeventyrstur for de yngste på biblioteket.

Forældrejulehygge:

En eftermiddag i december inviterer vi på kaffe/te, saftevand og æbleskiver og bruger et par timer på at julehygge med forældre og børn. Der bliver mulighed for at lave juledekorationer.

Julefest:

Vi danser om juletræet og julemanden kommer på besøg.

Børnefødselsdage:

Vi hejser flaget på vores flagstang sammen med børnene, og fejrer deres fødselsdag i børnehaven. Hvis I gerne vil deltage i fødselsdagsfesten, så aftal dette med stuens personale.

For at begrænse børnenes indtag af slik og andre søde sager, opfordrer vi forældregruppen til at medbringe en enkelt ting til uddeling, når jeres barn har fødselsdag. Gerne i form af frugt, figenstænger, rosiner, kiks eller boller.

Vi afholder fødselsdagene i børnehaven ens, uanset på hvilken stue jeres barn går på. Vi afholder for det meste fødselsdagene om formiddagen, da alle børnene derved har mulighed for at deltage. Alle børnene sidder ved et fælles langt bord som fødselsdagsbarnet har hjulpet til med at dække. Vi tænder lys i vores lysestager, antal lys svarende til det antal år barnet bliver. Vi synger 3 sange som fødselsdagsbarnet vælger. Fødselsdagsbarnet deler ud og når alle er klar syger vi en sang til at slutte af med. Hvis vi har tid, leger vi en fælles leg som fødselsdagsbarnet bestemmer.

Vores anbefalinger ved fødselsdags invitationer:
Vi anbefaler at, man ikke undlader at invitere enkelte børn, som naturligt hører til gruppen af de resterende inviterede. At, man generelt inviterer i grupper. Det kan feks være hele pigegruppen, hele onsdagsgruppen eller alle de 4-årige. At, er man i tvivl så snak med personalet på stuen. De ved hvem jeres barn leger med og hvem der naturligt er med i den gruppe.

Ture:

I løbet af året tager vi på forskellige ture i mindre grupper, f.eks. til skov og strand eller biblioteket. Vi bruger også de legepladser der ligger i nærområdet. Vi tager også på fælles ture på tværs af stuerne. Her har børnene mulighed for at danne nye venskaber med børn der ikke går på deres egen stue.

læs desuden "Sundby børnehaves principper for at tage på tur" under menupunktet "Pædagogik".

Forældremøde:

Hvert år i oktober holder vi forældremøde.
ForældrekaffeEn dag i sommerhalvåret, hvor forældrerådet inviterer til kaffe og te, mellem 15 og 16.30 for at hygge sig sammen med børnene og de andre forældre.

Temadage:

Fra oktober til april, bliver de 2 til 5 årige aldersopdelt i grupper. Der bliver lavet en aktivitet specielt for barnets alderstrin.. Det foregår om onsdagen, samtidig med onsdagsklubben. Vi kan samtidig støtte børnenes venskaber på tværs af stuerne. Aktiviteten vil være rytmik, sang, massage, historiefortælling mm.

Onsdagsklubben:

Onsdagsklubben er en klub hvor de store børn, der skal i børnehaveklasse mødes mellem kl. 9.00 og 12.00. Klubben starter den første onsdag i oktober og slutter sidst i marts, med pause i december måned.
Vi arbejder bl. a. med følgende emner med børnene:

Hvem er jeg/hvor bor jeg/hvor skal jeg i skole?
Former og farver.
Trafik.
Rim og remser.
Klippe efter streger.
Løse givne opgaver.
Forstå en kollektiv besked
Tal og bogstaver
Kroppen

Vi slutter forløbet af med at tage på en heldagstur med efterfølgende middag.

Læs desuden beskrivelsen af onsdagsklubben under menupunktet "Pædagogik".