Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mad og måltidspolitik i Sundby Børnehave

I Sundby børnehave har vi opstillet nogle ledetråde, som vi følger og som vi, på personalemøder, jævnligt ser efter i sømmene.

  • Måltidet skal tilrettelægges, så børnene på skift kan deltage aktivt i forberedelserne, sammen med de voksne. Dvs. at børnene bliver inddraget i de overgange der er fra aktivitet og leg til at måltidet kan begynde. Børnene hjælper med at rydde op og sætte bordene klar til måltidet. Børnene hjælper med at dække bord, være wc vagt, hente vand osv.
     
  • Alt efter alder skal børnene have mulighed for selv at øse op og anrette deres mad på deres tallerken. Dette skal ses som en rettighed og ikke en pligt. Der kan være børn der ikke har lyst, og her er der nok et andet barn som har lyst til at hjælpe sin bordkammerat.
     
  • De voksne skal ikke automatisk tilbyde hjælp, men give børnene tid og fred til at prøve sig frem. Børnenes måder at gøre tingene på skal respekteres, også når de adskiller sig fra de gense måder voksne plejer at gøre det på. Vi husker at børn lærer igennem erfaringer og ikke ved at vi retter, på det vi tænker er en forkert. Vi retter ikke, vi vejleder og vi er tålmodige og giver plads til at børnene kan udforske og gentage.
     
  • De voksne skal ikke bruge verbal styring i form af påbud og irettesættelser men i stedet arbejde med at bruge motivering og opmuntring. Fx kan man sige ”du må gerne…, du kan også…, spilder du tørre du bare op…, se de andre skal også have…” osv.
     
  • Den voksnes rolle under måltidet er at være rollemodel for nærvær og bordskik. Den voksne skal være aktivt lyttende overfor børnene og være den der hjælper børnene til at vende blikket mod de andre om bordet så der skabes en stemning af hjælpsomhed og lydhørhed overfor hinanden. Den voksne skal formidle god stemning ved bordet og være til rådighed for de børn der trænger til hjælp. Dette betyder, at man som voksen bliver siddende ved bordet og undgår at rejse sig. Den voksne skal sørge for at alt hvad der skal bruges, til måltidet, står klar på bordet inden man sætter sig. På den måde undgår man unødig uro. Samtalen forgår med dem man sidder på bord med. Den voksne skal se børnenes initiativer og med deres ansigtsmimik anerkende dem. Den voksne skal opføre sig vejledende og støttende.  
     
  • Når vi spiser, har vi fuld opmærksomhed på de børn der sidder ved ens bord. Vi følger deres spor i samtalerne og vi giver dem mulighed for at øve sig i de forskellige disciplinér indenfor bordskik. Det betyder at vi ikke gør ting for dem som de selv kan, fx hælde op, skære over, smøre brød, sende videre, hjælpe en bordkammerat osv.